Cartoon Network Wiki
Advertisement
Cartoon Network Wiki

Dom dla Zmyślonych Przyjaciół pani Foster

Główne miejsce akcji serialu Dom dla Zmyślonych Przyjaciół pani Foster, fikcyjne miasto na Wybrzeżu Północno-Zachodnim Stanów Zjednoczonych, znajduje się najprawdopodobniej w stanie Oregon bądź Waszyngton. W serialu nigdy nie pada żadna konkretna nazwa, lecz przedstawione są pewne wskazówki, gdzie dokładnie miasto mogłoby się znajdować.

Tytułowe miejsce, dom pani Foster, znajduje się na jego przedmieściach, a adres to Wilson Way 1123.

O Wybrzeżu Północno-Zachodnim jako miejscu akcji poinformował Craig McCracken na swoim Twitterze.

Nazwa[]

Nazwa miasta pozostaje nieznana. Nie została wspomniana ani w serialu, ani przez jego twórców.

Położenie[]

DDZPPF miasto lot ptaka

Niewyraźny widok na miasto z lotu ptaka

Układ miejski położony jest na Wybrzeżu Północno-Zachodnim Stanów Zjednoczonych, które rozciąga się przez amerykański stan Waszyngton, znaczną część stanów Oregon i Idaho, a także północną Kalifornię, na środkowej części pacyficznego wybrzeża Ameryki Północnej.

Warunki naturalne[]

Rzeźba terenu[]

Charakterystyczna dla krajobrazu miasta jest bliskość wielu wzgórz, chociaż większość zabudowy położona jest raczej na płaskim terenie.

Podczas niektórych scen (odc. Fałszywy film, Papa, kujonku!) można zauważyć, że miasto jest otoczone z trzech stron wodą, za którą rozciągają się góry.

Klimat[]

Wybrzeże Północno-Zachodnie charakteryzuje duże zróżnicowanie klimatyczne. W mieście, chociaż niektóre dni zimy bywają pełne śniegu, np. święta Bożego Narodzenia[1], zimy zazwyczaj są łagodne, acz chłodne i deszczowe[2].

Historia[]

Miasto zostało założone przez słynnego badacza, Elwooda Dowda[3], któremu postawiono kolumnę w jednym ze skwerów w centrum miasta.

Dom dla Zmyślonych Przyjaciół pani Foster, wybudowany najprawdopodobniej już w XIX wieku, zaczął funkcjonować nie później niż w 1984 roku.

Infrastruktura[]

Transport miejski[]

System transportu miejskiego składa się przede wszystkim z linii autobusowych. W mieście funkcjonuje również dworzec autobusowy, z którego można dojechać w odleglejsze części kraju.

Transport lotniczy[]

W mieście znajduje się port lotniczy, który obsługuje loty m.in. do Europy.

Transport kolejowy[]

W serialu nie ukazano nigdy żadnej stacji kolejowej w mieście (Chudy korzystał z jednej podczas podróży w odc. Poszukiwany Chudy, lecz na peryferiach), aczkolwiek widać ją z tarasu domu pani Foster (w odc. Podano do stołu).

Znane miejsca[]

Architektura przedmieść DDZPPF

Architektura domów na przedmieściach

DDZPPF ultrapanorama

Wiktoriańska rezydencja położona pośród lasu

DDZPPF centrum miasta 4

Jedno ze skrzyżowań w centrum miasta

Taras widokowy widok

Widok na okolicę z tarasu domu pani Foster

Przedmieścia DDZPPF widok

Blok Maksa widoczny po lewej

Mieszkalne[]

Komercyjne[]

Oświata[]

Służba zdrowia[]

Rekreacyjne[]

Świątynie[]

Transport[]

Inne[]

Miejsca poza miastem[]

Miejsca znane z prawdziwego świata[]

Ulice podane w serialu[]

  • Wilson Way
  • Aleja Morw[4]
  • Porzeczkowa[5]
  • Morwowa[5]
  • Keczupowa[5]
  • Aleja Króla[5]
  • Karola[5]
  • Wilsona[5]
  • Eighty-Fifth Street[6]
  • Fifth Avenue[5]
  • Culver Place[5]
  • Third Street[5]
  • Maple Drive[5]

Wskazówki[]

Poza oficjalnym potwierdzeniem informacji przez twórcę serialu, w kreskówce pojawiają się następujące fakty:

  • W odcinku Dom dla podszywających się pod zmyślonych przyjaciół pani Foster twórcy Głuptaka dojechali z Kanady do domu pani Foster pociągiem w ciągu czterdziestu pięciu minut. W takim czasie można by dotrzeć z Kanady pociągiem jedynie do przygranicznego stanu Waszyngton.
  • Hotel, do którego zmyśleni przyjaciele dojechali w odcinku Psikusowa wojna w ciągu około siedmiu godzin, według znaku drogowego znajduje się przy autostradzie międzystanowej nr 5. Przebiega ona przez Kalifornię, Oregon i Waszyngton.
  • W odcinku Maksa i Bloo wyścig o życie dowiadujemy się, że odległość od Gier Zręcznościowych w Ulu do domu pani Foster wynosi około trzydzieści mil (48,3 km). Porównywalnie, tyle wynosi odległość z centrum Poznania do Gniezna.
  • Bohaterowie w odc. Wykorzystaj dzień udali się na plażę, gdzie były meduzy, co wskazuje na plażę słonowodną.
  • W odcinku Słodki zapach sukcesu ukazane było Hollywood (Hokeywood), w którym zamieszkał Bloo.
  • W okolicach domu pani Foster zimą pada śnieg (odc. Zagubiony Mikołaj), co nie zdarza się w miastach blisko wybrzeży Pacyfiku (np. Seattle) ani w większości Kalifornii.
  • Miejsce akcji to teren górzysty, najprawdopodobniej w okolicach Gór Kaskadowych, ciągnących się południkowo przez Waszyngton i Oregon.
  • W odcinku Zając rusza w tango Pan Zając i Bloo w ciągu paru dni znaleźli się w Meksyku, w Tijuanie.

Galeria[]

Ciekawostki[]

  • W odcinku Księżna lamentów Tadek (brat Maksa) powiedział, że matka zastanawiała się nad przeprowadzką do Singapuru lub Wisconsin.
  • Na stronie Timothy'ego Barnesa[7], który wykonywał tła graficzne dla serialu Dom dla zmyślonych przyjaciół pani Foster, widoczna jest stacja metra (w serialu nigdy o metrze nie było ani słowa). Mimo wszystko, są to tła dla odcinka Poszukiwany Chudy, więc znajdowałoby się ono w zupełnie innym mieście.
  • W polskiej wersji językowej na podstawie odcinka Wykorzystaj dzień można by sądzić, że Bloo "jest topekaninem" i "jest z Topeki"; jest to błędne tłumaczenie oryginalnej gry słów "toe-picker" nawiązującej do nazwy miasta Topeka. Topeka, tak samo jak Spokane, stanowią w serialu jedynie miasta ukazane na mapie pogodowej.

Przypisy

Miasto zimą, w odcinku Zagubiony Mikołaj
Advertisement