Cartoon Network Wiki
Advertisement
Cartoon Network Wiki

Atomówki

Święty Mikołaj (ang. Santa Claus) – fikcyjna postać występująca w serialu animowanym Atomówki, dubbingowana w polskiej wersji przez Andrzeja Chudego.

Historia[]

Pewnego świątecznego wieczoru na Biegunie Północnym, Mikołaj był zajęty przygotowaniem prezentów i nie zwrócił uwagi, że podczas jego nieobecności Księżniczka Forsiasta zakradła się do jego biura i przejrzała jego listę grzecznych dzieci. Nie udało jej się tam znaleźć swojego imienia, za to znalazła je na karteczce samoprzylepnej na monitorze, z dopiskiem niegrzeczna. Chcąc się zemścić na Mikołaju, który w poprzednich latach obdarowywał ją węglem, wzięła ołówek i zamieniła nazwy obu list tak, aby wszystkie dzieci na świecie dostały węgiel. Jej plan zadziałał jak należy – Mikołaj dał wszystkim dzieciom węgiel, a Księżniczce – (zgodnie z życzeniem) supermoce.

Później, gdy na Biegunie pojawiły się Atomówki, walczące z Księżniczką-atomówką, wyczerpany doręczaniem węgla staruszek leżał w fotelu, biadając iż Księżniczka była jedynym dzieckiem na świecie, które było grzeczne, oraz iż nigdy dotąd coś takiego się nie zdarzyło. Było mu przykro, że prawie wszystkim musiał zostawić węgiel. Nie uwierzył trzem dziewczynkom, które wytłumaczyły tę sytuację, aż do chwili, kiedy dowiedział się, kim one są i przestał wierzyć groźnej rywalce naszych bohaterek, tłumaczącej mu, że te trzy są o nią zazdrosne, że również jest Atomówką i jej ojciec mówi jej, że jest najlepsza na świecie, która na jego oczach zniszczyła prezenty świąteczne. Za karę umieścił dziewczynkę na swojej wieczystej liście niegrzecznych dzieci i odebrał jej atomową moc. Gdy odkrył, że jego sanie uległy zniszczeniu, poprosił Atomówki, aby w jego zastępstwie roznosiły prezenty wszystkim dzieciom, a te wypełniły powierzone im zadanie.

Charakterystyka[]

Święty Mikołaj jest jedną z postacią z Atomówek. To starszy pan, którego siedziba jest na Biegunie Północnym, co roku roznoszący grzecznym dzieciom prezenty, niegrzecznym zaś przynoszący węgiel. Decyduje, kto w każdym roku był grzeczny, a kto niegrzeczny. Ma fabrykę prezentów i swoich pomocników – elfy. Pojawia się w tylko odcinku świątecznym Walka przed Gwiazdką.

Wygląd[]

Święty Mikołaj ma tęgą budowę ciała. Jest bardzo wysoki. Ma białe włosy i bardzo długą brodę oraz czerwony nos. Nosi czerwony strój, rękawiczki i czarne buty.

Ciekawostki[]

  • W krajach anglosaskich Mikołaj przynosi prezenty dzieciom w nocy z 24 na 25 grudnia każdego roku, niegrzecznym zostawiając węgiel. Do niedawna w Polsce było inaczej:
    • W dawnym zaborze rosyjskim, Mikołaj przynosił prezenty w Wigilię, ale niegrzeczne dzieci nie otrzymywały prezentów.
    • W dawnym zaborze austriackim i na Górnym Śląsku, Mikołaj przynosił prezenty w dzień swoich urodzin 6 grudnia, a w Wigilię pod choinką umieszczał prezenty Aniołek. Niegrzeczne dzieci dostawały rózgę.
    • W Wielkopolsce, Mikołaj przynosił prezenty w dzień swoich urodzin 6 grudnia, a w Wigilię pod choinką umieszczał prezenty Gwiazdor. Niegrzeczne dzieci nie dostawały prezentów.
  • Jednym ze słynnych cudów Świętego Mikołaja, było ocalenie żaglowca wiozącego pielgrzymów do Ziemi Świętej. Arcybiskup Miry przyleciał na ratunek na świetlistym dysku, uspokoił rozszalałe morze i pomógł doprowadzić statek do bezpiecznej przystani. Niestety, scenarzyści Walki przed Gwiazdką nie wpadli na pomysł, by nawiązać do tego zdarzenia[1], choć łudząco przypomina ono czyny późniejszego o 1600 lat Supermana.
  1. Scenę tę przedstawia obraz pędzla Gentile da Fabriano (1370-1427), obecnie wchodzący w skład kolekcji malarstwa Muzeum Watykańskiego.
Advertisement